من بهین معشوق خلوتخانه اهل نیازم                  نور چشم انبیا محبوب پیغمبر نمازم 
رشته وصل خدایم مشعل راه هدایم                   هم زبان اهل دردم هم ضمیر اهل رازم 
چشمه آب حیاتم منبع صبر و ثباتم                   آتش عشق درونم شعله سوز و گدازم 
بوده از اول ستون دین احمد قامت من              اولیا بستند صف بر گفتن قد قامت من   
پیشتر از آفرینش یار احمد بوده ام من             دُر ذکر لعل لبهای محمد بوده ام من 
اولیا را انبیا را اتقیا را اصفیا را                           هدیه ذات خدای حی سرمد بوده ام من 
متقین و مومنین را بهترین ذکر الهی                صالحین را خوشترین خلد مخلد بوده ام من 
نور چشم حیدر و زهرا و پیغمبر منم من          آیه تنهی عن الفحشاء و المنکر منم من
گاه آدم را چراغ و چشم گوهر بار بودم           گاه بر نوح نبی در موج طوفان یار بودم 
گاه با خیل ملک در آسمان پرواز کردم           گاه ابراهیم را گل در شرار نار بودم 
گاه با عیسی بن مریم بر فراز چرخ بودم          گاه با موسی بن عمران تا سحر بیدار بودم 
من نمازم بال پرواز بلند اهل دینم                    کز ازل معراج مومن خوانده ختم المرسلینم


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 14:33 | نویسنده : فرشته ابراهیمی |

سوره حمد :

  • بسم الله الرحمن الرحیم : با گفتن آن یعنی در هر کاری فقط رضای خدا را جست و جو  می کنیم و از هوا و هوس های شیطانی دوری می جوییم .
  • الحمد لله رب العالمین : حمد و ستایش از آن خدایی است که پروردگار جهانیان است 

 با ذکر این آیه به هدف آفرینش  می اندیشیم که همان تربیت و تکامل جهانیان است .

  • الرحمن و الرحیم : با تکرار این دو صفت نیکوی حق ، سعی می کنیم خود نیز آراسته به این صفات شویم .
  • مالک یوم الدین : با ذکر این آیه روز قیامت را به خود یادآور شده و جهت رسیدن به نعمات الهی و مصونیت از عذاب دنیوی و اخروی : با هم متحد شده و کلمه من را فراموش می کنیم و بجای آن از ما استفاده می کنیم :
  • ایاک نعبد و ایاک نستعین : تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوییم .
  • اهدنا الصراط المستقیم : از خدا می خواهیم ما را به راه مستقیم هدایت کند که :
  • صراط الذین انعمت علیهم : راه کسانی است که مورد نعمت الهی هستند یعنی همان انبیا ، شهدا ، صالحین و صدیقین . سپس :
  • غیر المغضوب علیهم : به راه غضب شدگان که مستکبرین ، مشرکین ، ظالمین ، منافقین ، قاتلین و کافرین هستند ، نه می گوییم .
  • والضالین : به راه گمراهان نیز نه می گوییم . 

برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 14:32 | نویسنده : فرشته ابراهیمی |

دستورات شريعت مقدّس اسلام همواره با مصلحتي مادي يا معنوي يا هر دو همراه است، گر چه فكر ما از درك آن عاجز باشد در این مقاله در سدد بیان برخی ازآثار دنیوی و اخروی نماز از دیدگاه آیات قرآن  و روایات معصومین علیهم السلام هستیم.

 

در اين بحث به برخي از آثار پر بار نماز كه در دنيا و آخرت تحقق مي يابد و در آيات و روايات به آن تصريح شده، مي پردازيم.

 

 آثار دنيوي

 الف- جلوگيري از گناه و فحشا

 جنبه باز دارندگي نماز از فحشا و منكر يكي از آثار ارزشمند اين فريضه الهي است؛ نماز از آن جهت كه موجب توجه انسان به خدا مي شود و در شبانه روز، حداقل پنج بار تكرار مي شود، انسان را از فحشا و منكر باز مي دارد؛ زيرا نمازگزار براي نزديكتر شدن به خداوند تلاش خود را در جهت انجام كارهاي نيك و كسب اخلاق حسنه بيشتر مي كند. قرآن با توّجه به اين اصل مسلّم مي فرمايد:

 «أَقِمِ الصلوه إِنَّ الصلوه تَنْهي عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ» [1]

 نماز را بر پا كن كه آدمي را از گناهان و كردار زشت باز مي دارد.

  چند تن از ياران رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ به حضور آن حضرت رسيدند و درباره يكي از مسلمانان كه هميشه پشت سر پيامبر نماز جماعت مي خواند، ولي مرتكب گناهان نيز مي شد، گفتگو كردند. حضرت به آنها فرمود: (نگران نباشيد) نمازش او را از گناه باز مي دارد. طولي نكشيد كه آن شخص گناه را ترك كرد و توبه نمود.[2]آن حضرت فرمود:

 

 «كسي كه از نماز اطاعت نكند، نماز واقعي را به جا نياورده است. اطاعت از نماز اين است كه از منكرات و زشتيها دوري كند.»[3]

 

ب ـ استقامت در برابر مشكلات

  از ديگر آثاري كه در سايه نماز، نصيب نمازگزار مي شود، قدرت و نيروي مقاومت در برابر مشكلات و سختيهاست. به عبارت ديگر، نماز كه رابطه معنوي بين شخص و عالم بالاست، قدرتي در انسان ايجاد مي كند كه با وجود آن در مقابل سختيها و مشكلات ، شكست ناپذير خواهد بود. قرآن مي فرمايد:

 

«إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً إِلاَّ الْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَلي صَلوتِهِمْ دائِمُونَ» [8]

 آدمي حريص خلق شده، وقتي كه شر و بدي به او مي رسد، جزع و بي تابي مي كند و زماني كه نعمت و خير به او مي رسد حق مستمندان و فقرا را نمي دهد، مگر نمازگزاران؛ كساني كه در نمازشان مداومت دارند.

 از اين رو، قرآن به مؤمنين سفارش مي كند:

 «يا أَيُّهَا الَّذِينَ امَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلوهِ»[9]

 اي مومنان، از شكيبايي و نماز كمك جوييد.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 14:31 | نویسنده : فرشته ابراهیمی |

.: Weblog Themes By BlackSkin :.